Finissage tentoonstelling Unlocked – Fiësta
Finissage door Hedy D’Ancona
De tentoonstelling Unlocked/Fiësta is succesvol en feestelijk afgesloten door Hedy D’Ancona, sociologe, politica en feminist met een grote passie voor de beeldende kunst.
Jaren geleden kruisten onze wegen, omdat ik bij de Raad van de Kunst werkte als adviseur voor subsidietoekenning. Toen ik haar belde, om haar voor de opening te vragen, nadat ik haar eerst per mail had geïnformeerd, was zij enthousiast en ”getriggerd” door mijn werk, zoals zij zei. Zij vond het erg leuk dat zij werd gevraagd voor de opening, maar had op de bewuste datum al een afspraak. Hedy, vindingrijk als zij is, stelde het idee van de Finissage voor, waar ik dankbaar mee instemde.
Lockdown
Het was meteen een ontspannen sfeer toen Hedy binnen kwam bij Pulchri Studio, Zij was enthousiast over mijn werk in de tentoonstelling. De glasobjecten zijn gevoelig met het thema Vruchtbaarheid. De nieuwe bronzen beelden, gemaakt tijdens de lockdown een soort bouwsels met figuurtjes erin, noemde zij tafereeltjes.
In de Louis XV zaal naast de tentoonstellingszaal , waren langs de wand grote posters geplaatst met afbeeldingen van de door mij geplaatste Monumentale werken in Nederland. Hedy zou spreken over de positie van Vrouwen in de Beeldende Kunst m.b.t. de Openbare Ruimte. Om die reden leek het mij goed om een aantal van dergelijke werken op posters te laten zien. Sommige beelden zijn in werkelijkheid 7,50 meter hoog.
Betoog
Hedy begint haar betoog met te stellen, dat het van belang is een basis voor cultuur te hebben. Zij pleit voor meer beelden in de Openbare Ruimte, omdat die voor iedereen is. Fredy licht de werken toe die op posters te zien zijn. Hedy maakt zich zorgen, ook speciaal over de individuele kunstenaar, die niet gesubsidieerd is in de Corona-tijd. Kunstenaars werken omdat het ‘moet’, zij kunnen niet anders. Hedy zegt: “Ik werk van uit mijn agenda of wanneer iemand het mij vraagt. De kunstenaar werkt vanuit zichzelf. Ik was 22 jaar partner van Aat Veldhoen. Het werken, het tekenen moest gewoon gebeuren.”
“Op leeftijd nog opwinden, meedoen en het er niet bij laten zitten is belangrijk. Fredy’s werk in glas is heel gevoelig. Zij gebruikt een kwetsbaar vrouwelijk thema: de Vruchtbaarheid. De kleine beelden zijn in boetseerwas thuis gemaakt, tijdens de lockdown. Het scheppen uit de kunstenaarszin en dan komt het naar buiten, dat je een vrouw bent. Beeldjes binnen een decor, een bouwsel, een beperking. Zij heeft deze werken in de corona tijd in brons en messing laten gieten. Er zijn vrouwen die het lukt en dat is bij Fredy het geval. Dat is uitzonderlijk.” aldus Hedy.
Cadeau
Fredy overhandigt aan Hedy een cadeau . Het is een glazen eivorm, een transparante kern waarin o.a. eicellen en te zien zijn. De kern staat symbool voor de kiem die Hedy heeft gelegd en nog steeds levendig en groeiend is.
Daarna genieten wij van een glaasje en de mooie afsluiting van de tentoonstelling.
Prachtige series van glas, al dan niet in combinatie met brons. De Koningsglazen. Monumentale werken, schilderijen en tekeningen. Ruimtelijke werken, beweeglijk en veelzijdig.
NL: Icarusweg 91, Delft
ES: Cami Vell’ d’Altea 70, Albir (Alicante)
Bezoek alleen mogelijk op afspraak via 06-22556293