06-22556293

Grote sculpturen

 

Cuidado La Tierra; Pas op!

Voor dit beeld, dat in Pulchri staat opgesteld, gebruikte Fredy E.Wubben de stam van een oude palm. Ze zaagde hem in tweeën en zette hem op zijn kop, waardoor de verweerde, rimpelende structuur, ontstaan door het snoeien van de bladerkroon, een neergaande beweging ging maken. Gebogen ijzeren staven verbinden de delen. Boven op is een ijzeren constructie geplaatst. Om de hoofdvorm hangen massief glazen druppels, die schitteren, spiegelen en kleuren. Zo wordt de stam een kleed, dat een levende gestalte omhult. De glazen pegels vallen uit oogkassen en glijden langs de stam naar beneden als tranen.

Een deel van het jaar werkt Fredy E. Wubben in Spanje. Dat doet ze vanwege het heerlijke klimaat en je leert er oog te krijgen voor de kleine elementen van schoonheid in de ruige natuur. Je beseft al gauw dat elke plant een wonder is, en bomen schatten vertegenwoordigen. Schaduw en zuivere lucht zijn nog maar de eerste kostbaarheden die de boom ons levert.

Ooit was het schiereiland begroeid met woudreuzen. Die vielen ten prooi aan de scheepsbouw, want schepen met hun meterslange masten had het ambitieuze Spanje heel veel nodig. In de eerste plaats voor haar overzeese ontdekkingstochten, maar ook voor haar ambitieuze en soms desastreuze oorlogen zoals die tegen de Engelsen in 1588, waarin wel zestig schepen verloren gingen.

Het land werd nooit meer zoals het was. De ontbossing was een feit en nog altijd vecht Spanje tegen de droogte. Reden te meer om het kleine beetje dat er nog is te koesteren. Haar beeld Cuidado La Tierra spreekt daarover. Als je moet aanzien hoe in een mooie, zorgvuldig bijgehouden tuin zomaar een oude palm wordt omgezaagd en in een mum van tijd een decennialang gekoesterd wezen verdwijnt, moet daarover verteld worden. Ingehouden, stil en sober, als tegenpool van het barbaarse geweld dat de aanleiding vormde.

Cuidado! roepen Spanjaarden tegen elkaar als ze voorzichtig moeten zijn. Cuidado La Tierra! roept dit beeld van palm en tranen. Fredy is bekend om haar sculpturen over vruchtbaarheid en vergankelijkheid. Werk waarin glas, kleurig en licht, een essentiële rol speelt. Nooit maakte ze massief gevormd glas. Hier is die toepassing, die ze samen met Richard Price ontwikkelde, op zijn plaats. De druppels in Cuidado la Tierra worden naar beneden toe groter en zwaarder. Laat de tere taal van dit beeld niet op droge grond vallen.

Tekst: Ans van Berkum

Materiaal en afmeting:
Stam van een palmboom, gesmeed ijzer, massief gevormd glas.
Hoogte: 195 cm
Doorsnede: 45 cm
Jaar: 2020

Meer weten over dit beeld?

Cyclus I

Vaak stuitten wij op de verwondering over vruchtbaarheid in haar werk in glas.  De vragen wat ontkiemt, wanneer en hoe, blijven Fredy boeien. In de verbeelding daarvan, liggen de thema’s “borst en ei” dicht bij elkaar. 

De verbinding met het raadselachtige…

In deze sculptuur legt Fredy de verbinding met het raadselachtige beeld van Artemis uit Ephese, waarin borst en ei versmelten.   Bij Fredy vinden alle elementen van vruchtbaarheid weer hun duidelijke plaats. Rondom een houten kern schets zij de figuur van een vrouw in stalen lijnen. Ze cirkelen rondom haar bloeiende schoot in een eeuwig bewegen.

Tekst: Ans van Berkum

Cyclus II

 

 

Landgoed ‘Aas het schol’ te Wilp

De beelden op het landgoed ‘Aas het schol’ te Wilp bij Deventer zijn geinspireerd op een van de verhalen van de Kalevala, het nationale Finse epos, waarmee ik in aanraking kwam tijdens tentoonstellingen in Finland.

De vrouw is in een van de scheppingsverhalen van de Kalevala, de luchtgodin  en watermoeder Ilmater. Zij was gedeeltelijk zichtbaar terwijl zij op de oneindige wateren lag. De brilduikereend legde zijn eieren op haar, waaruit het universum werd geboren en diverse helden. Er zijn verschillende versies van dit scheppingsverhaal.

Voor mij was het verhaal heel verrassend, omdat er niet over de man wordt gesproken, zoals bij Adam en Eva. De mens is nieuwsgierig naar het prille begin van zijn bestaan en de voortplanting. Wij denken alles te kunnen regelen en dus ook de voortplanting, maar voor velen in de moderne westerse wereld is de natuurlijke bevruchting van de eicel niet meer vanzelfsprekend.

Glas is het materiaal bij uitstek om bevruchting / ontwikkeling van de eicel uit te beelden.  Zo ontstonden de beelden ‘La Madre de la Fertilidad’ en ‘Diosa de la Fertilidad’.

De beelden in deze serie  zijn verhalend en hebben een relatie met striptekeningen. De Godinnen van de vruchtbaarheid worden vergezeld van een Koning die zijn fallus op een presenteerblaadje draagt. De fallus en kroon zijn van geblazen glas of brons. De kop en magische waaier zijn van gegoten glas.

Het geblazen en in zand gegoten glas wordt gebruikt in combinatie met massief hout, gegoten ijzer en gesmeed ijzer of brons.

La Danza de la Fertilidad

La Madre en Diosa de la Fertilidad

Materiaal en afmeting:
Hout, brons, gegoten glas, gesmeed staal.
Hoogte: 180 centimeter

Dancing Cloud

Materiaal en afmeting:
Gegoten glas, gelakt staal
107x35x60 cm HxDxB

 

High Level Talks

Materiaal en afmeting:
Gegoten glas/gelakt metaal
150x50x90 cm HxDxB

 

 

 

 

Kosmisch ei

Met de Nederlandse Kring van Beeldhouwers een kunstroute door het Amsterdamse Bos met het thema ‘verbinding’.

Fredy gebruikte essenhout (bomen) uit het Amsterdamse Bos en het ei is gemaakt uit bast van Palmbomen uit Spanje.

Dado la vuelta

 

 

Universele levensstroom

 

 

Poort

Expositie Boslust – 2017

Georganiseerd door de Nederlandse Kring van Beeldhouwers. Fredy maakte een Poort, een afbakening om intimiteit te scheppen.

Prachtige series van glas, al dan niet in combinatie met brons. De Koningsglazen. Monumentale werken, schilderijen en tekeningen. Ruimtelijke werken, beweeglijk en veelzijdig.

Atelier:
Mercuriusweg 1, 2516 AW, Den Haag

Bezoek alleen mogelijk op afspraak via
06-22556293